pátek 10. června 2016

Směr Bratislava - poprvé na Slovensku


V pondělí ráno se vydávám poprvé na Slovensko. Trošku mě stresuje hektické cestování po velkoměstě - v přelidněné šalině, poté na hlavním nádraží v Brně, kdy ještě na poslední chvíli vyřizuji telefonický hovor, přitom hledám na odjezdové tabuli číslo nástupiště a v ruce žmoulám zbytek nedojezené snídaně.



Moje místenka v zavazadlovém prostoru 
Na nástupišti je poměrně hodně lidí a když konečně přijede vlak, chtiví cestující se tlačí ke dveří aby uloupili pro sebe místo k sezení. S krosnou na zádech se mi to daří poměrně špatně a vlastně se mezi ostatní ani tolik nemíchám. Místo k sezení nenacházím a i kdyby přece jedno pro mě bylo, ve vydýchaném kupé bych si cestu ani neužila. Raději zůstanu stát v zavazadlovém prostoru, kde je místa více než dost. Společnost mi dělá ještě jedna paní, která se dá se mnou do řeči. Povídáme si hlavně  o cestování, a než vystoupí v Břeclavi, ještě mi podá ruku a přeje mi hodně štěstí. Tak se ocitám sama, ze své krosny si udělám vlastní místenku k sezení a k dizpozici mám ještě větší okno než mají ostatní cestující.

Když mi mobilní operátor oznámí služby v roamingu a lístek zkontroluje Slovenský průvodčí, už mě čeká jenom chvilka cesty vlakem, a pak se ocitám na hlavním nádraží Bratislavy.

Mám pocit, že jsem se vrátila v čase. Jestliže si myslím, že v Čechách máme vše zastaralé, tu jsem se ocitla zpět v 80. letech nebo tak nějak. Stylem, jednoduchostí, všeobecným vzezřením. I město samotné si dost připomíná minulost. Například názvy ulic nebo námestí, jako třeba Námestie SNP (slovenského národního povstání), Pivnice majora Zemana, a mohla bych jmenovat dál. Často jsou samozřejmě tyto skutečnosti brány s vtipem.

Nemám tu konkrétní plán ani seznam památek, které bych tu chtěla vidět. Jen tak se procházím, a rozjímám. Není to obzvlášť velké město, a řekla bych, že ani není tak turisticky přelidněné jako třeba Praha. 

Večer se tedy účastním setkání s lidmi přes Couchsurfing v jedné čajovně. Zprvu atmosféra je jaksi poklidná. Říkala jsem si, jeslti nění trochu škoda trávit nastávající letní dny v čajovně a obzvlášt, když jsou naproti dvě pivnice. Zmínila jsem to Lukášovi (novému příchozímu z Polska, ale plně hovoříci Slovensky), který s nápadem přesunout se do protějšího lokálu souhlasil. Tak když ještě dorazili další "přátelé," tak trochu trháme partu a jdeme na pivo. Venku potkáváme další dva příchozí a ti se přidávají k nám.
V této jakési Staroměstské pivnici točí zvláštní druhy piv, které mi teda zrovna moc nechutnají. Někdy mi přijde, že se snaží vyrobit všelijaké speciály, pričemž tím se veškerá dobrá vlastnost piva zkazí. Voní a chutná mi to po ananasu, nakonec pak ale jsem se dočetla, že je ovesné. 
Nakonec ale zábava je výrazně lepší, než usínáni u čaje. Super lidičky, pivo, konverzace, kdy člověk má pocit, že se potkal se svými příteli, nikoliv s lidmi, které vidí v životě poprvé. A to je jedna z tech věcí, které mám na cestování ráda.
Z pivnice pak odcházíme jako poslední hosté, a jak to tak už bývá, jedno je málo a vedle je ještě otevřeno, tak jsme se přesunuli ještě do vedlejší krčmy. Tam mi pivo nepřišlo o moc lepší, ale i tak odcházíme opět jako poslední...

K přenocování jsem využila místní hostel pro turisty, jinak kromě toho využívám i Couchsurfing
Mou jedinou spolunocležnicí na pokoji (samozřejmě každá ve své vlastní posteli), byla nějaká slečna nebo paní, co přišla až někdy nad ránem, a v noci chrápe více, jak kdejaký dřevorubec. Naštěsti jsem byla i já trošku společensky unavena, takže mě to nevadilo tolik, a ráno jsem pak nemusela mít obavy, že bych ji budila štracháním ve své krosně, nebo dupáním či podobně. 

Ještě cestou domů, a já na hostel mě Lukáš přemlouvá, že bych měla v Bratislavě zůstat určitě déle a vidět toho více i mimo centrum města. Nabízí mi možnost ubytovnání, a ačkoliv se mi nabídka líbí, a začátek mých cest se jeví příjemě tím, že jsem potkala fajn lidi,  už mám koupenou jízdenku na druhý den do Bánské Bystrice a domluvené přenocování tam. 


I tak to byla moc prima "zastávka" v hlavním měste Slovenska, a tu je několik málo útržků k pokochání.









1 komentář:

  1. Tohle je bomba, segra ;) tesim se na dalsi Tve zazitky ;) a bud na sebe opatrna! :*

    OdpovědětVymazat